V ČR a Maďarsku jsou nejvyšší rozdíly v délce života mužů podle vzdělání, ukazuje srovnání dat z roku 2011. Publikace (stáhnout publikaci) analyzuje nerovnosti v dlouhověkosti na základě vzdělání a pohlaví v 23 zemích OECD. Údaje o úmrtnosti podle věku, pohlaví a vzdělání pochází z národních zdrojů členských států, pro 17 zemí včetně příčiny úmrtí. Cílem bylo získat srovnatelné údaje o očekávané naději dožití ve věku 25 a 65 let podle pohlaví a vzdělání. Tyto odhady ukazují, že rozdíl v délce života mezi lidmi s nejvyšším a nízkým vzděláním dosahuje v průměru 8 let pro muže a 5 let pro ženy ve věku 25 let a 3,5 let pro muže a 2,5 let pro ženy ve věku 65 let.
Vztah mezi vzděláním a střední délkou života silnější u mužů než u žen. Rozdíly ve střední délce života podle vzdělání jsou dle OECD výrazné zejména v zemích střední Evropy. Největší rozdíly ve střední délce života mezi osobami s nejvyšším a nejnižším vzděláním jsou ze srovnávaných zemí OECD v České republice, a to 17 let u mužů a 4,6 u žen. Rozdíl mezi osobami s maturitou a základním vzděláním (resp. vyšším sekundárním a nižším sekundárním vzděláním) je v České republice 11,7 let pro muže, a pro ženy pak o deset let méně (1,7 let).
Vyšší úroveň vzdělání je dle OECD (2012) spojena také s vyšší volební účastí, větší podporou rovných práv pro etnické menšiny, vyšším sociálním zapojením a vyšší spokojeností v životě. Vzdělání a volební účast koreluje zejména u mladších věkových kategorií 25-34 let. Senioři jsou obecně disciplinovanější voliči a z tohoto důvodu hraje vzdělání ve volební účasti seniorů relativně menší roli.
Muži | Rozdíly v délce života mezi muži s terciárním a základním vzděláním* | Pořadí |
Portugalsko | 2,9 | 1 |
Švédsko | 3,9 | 2 |
Nizozemsko (5) | 4,4 | 3 |
Itálie (2) | 4,9 | 4 |
Kanada | 5,0 | 5 |
Dánsko | 5,7 | 6 |
Finsko | 5,8 | 7 |
Norsko | 5,8 | 8 |
Ireland3 | 6,4 | 9 |
průměr OECD | 7,9 | 10 |
USA (4) | 8,2 | 11 |
Slovinsko (1) | 10,5 | 12 |
Polsko | 12,0 | 13 |
Maďarsko | 13,1 | 14 |
Estonsko | 13,5 | 15 |
Česká republika | 16,9 | 16 |
1. Údaje za rok 2009.
2.Údaje za rok 2008.
3. Údaje za rok 2006.
4. Údaje za rok 2005.
5 Údaje za rok 2007-2010.
*Life expectancy differences between highly educated and low educated men
Očekávaná délka života v ČR ve věku 30 let v roce 2010 podle vzdělání a pohlaví (OECD, 2012)
Nižší než vyšší střední / Below upper secondary education (1) | Vyšší střední / Upper secondary education (2) | Vysokoškolské / Tertiary education (3) | |
Muži | 34,08 | 45,79 | 50,94 |
Ženy | 49,69 | 51,43 | 54,3 |
Celkem | 43,84 | 48,55 | 52,59 |
(1) ISCED 0-2, (2) ISCED 3-4, (3) ISCED 5-6
Rozdíly v naději dožití v ČR ve věku 30 let mezi muži a ženami podle vzdělání
MUŽI | ŽENY | |
základní (ISCED 0-2) x maturita (ISCED 3-4) | 11,7 | 1,7 |
základní (ISCED 3-4) x terciární (ISCED 5-6) | 16,9 | 4,6 |
Pozn.: Additional years of life expectancy at age 30, by level of educational attainment and gender (2010)
OECD (2012), Education at a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2012-en
Murtin, F. et al. (2017), “Inequalities in longevity by education in OECD countries: Insights from new OECD estimates”, OECD Statistics Working Papers, 2017/02, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/6b64d9cf-en
Zdroj: OECD